Temat: Portret mojej mamy
UCZESTNICY: Dzieci klas I - III.
CZAS TRWANIA: 1 godzina
CELE: Po zakończeniu zajęć uczeń:
- zna pojęcie " portret" i umie je wyjaśnić
- wie jak poprawnie należy zakomponować obraz
- umie namalować portret mamy, pamiętając o prawidłowych proporcjach ciała ludzkiego i właściwej kompozycji
- zna reprodukcje portretów namalowanych przez znanych artystów
METODY: pogadanka heurystyczna, pokaz, technika dramowa - scenka, praktycznego działania
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: wiersz M. Waszak " Co ci dam?", reprodukcje:
- Whistler " Kompozycja w szarości i czerni portret matki artysty",
- O. Boznańska Dziewczynka z chryzantemami",
- Wyspiański "Dziewczynka w niebieskim kapeluszu",
- Matejko - "Autoportret".
MATERIAŁY: farby plakatowe, pędzle, kartki
TECHNIKA: malarska - farby plakatowe
FORMY ORGANIZACYJNE: indywidualna jednolita
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Wysłuchanie wiersza "Co ci dam?" M Waszak
Za to, Mamo , że noc w noc czujnie strzeżesz
kolorowych i spokojnych mych snów:
za to , Mamo, że Ci zawsze mogę wierzyć,
że rozumiesz mnie nawet bez słów:
cóż Ci dzisiaj mogę za to dać, Najdroższa Mamo?
Po jednym kwiatku za noc każdą nieprzespaną,
po jednym kwiatku za każde zmartwienie,
po jednym za płynące z Twych rąk ukojenie.
Za każdą twoją zmarszczkę - jeden kwiat.
I jeden - za każdy siwy włos.
Pod nogi trzeba by Ci rzucić cały świat
wszystkie kwiaty na ogromny stos.
Musi być jakieś wyjćcie...
I jest!
Oczywiście !
Najlepsze będą bzu wonne kiście!
Bukiet z kwiatów miliona Ci wręczę
Majowego, pachnącego bzu naręcze.
2. Wypowiedzi dzieci na temat swojej Mamy.
3. "Scenka" - przedstawienie za pomocą techniki dramowejzawodu swojej mamy. Pozostałe dzieci odgadują.
4. Zadanie dzieciom pytania: " Co to jest portret?" W razie problemów nauczyciel wyjaśnia - " Portret to plastyczne przedstawienie człowieka z zachowaniem indywidualnych cech" .
5. Pogadanka na temat proporcji ciała ludzkiego. Nazywanie i wyróżnianie części ciała. Odnajdywanie charakterystycznych cech postaci ludzkiej.
6. Przypomnienie dzieciom, że postać Mamy musi być odpowiedniej wielkości w stosunku do wielkości kartki( nie może być ani za mała, ani za duża).Omówienie kompozycji obrazu. Zwrócenie uwagi na właściwe umieszczenie postaci na kartce. Oglądanie reprodukcji portretów malowanych przez znanych artystów.
7. Podanie tematu pracy. Przypomnienie, że portret malowanej postaci powinien posiadać jej indywidualne cechy.
8. Omówienie techniki pracy.
9. Wykonywanie prac.
10. Wystawa prac.