Temat: Królewna śnieżka i krasnoludki - wykonywanie bajkowych postaci z plastikowych pudełek.
Czas: 60 min.
Cele: Po zakończeniu zajęć uczeń:
- zna treść bajki pt. "Królewna śnieżka i siedmiu krasnoludków"
- zna pląs pt. "Krasnoludki"
- zna pojęcia: bohater pozytywny, bohater negatywny
- potrafi określić pozytywne i negatywne cechy charakteru
- potrafi łączyć ze sobą różne materiały
- potrafi estetycznie wykonać pracę
- potrafi zgodnie, wspólnie bawić się w grupie
Metody: pokaz, pogadanka, problemowa, twórcza aktywność dziecka, instruktaż
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa
środki dydaktyczne: rebusy, rekwizyty(korony, berła, czapeczki), tekst bajki "Królewna śnieżka i siedmiu krasnoludków", kartki z cechami charakteru, pląs pt. "Krasnoludki", magnetofon, kaseta z nagraniem melodii do tańca
Przebieg zajęć
1. Powitanie dzieci w bajkowej krainie i zaproszenie do wspólnej zabawy poprzez wybór rekwizytów.
I grupa - Królewicze - berła
II grupa - Królewny - korony
III grupa - Krasnoludki - czapki
Rozwiązywanie rebusów w grupach - rywalizacja "Kto szybciej".
2. Wysłuchanie czytanej przez nauczyciela bajki.
- wyodrębnienie występujących postaci
- wyszukiwanie i wklejanie na karton cech charakteru właściwych dla królewny, macochy i krasnoludków - praca w grupach.
Królewna śnieżka | Macocha | Krasnoludki |
miła | zła | pracowite |
pracowita | podstępna | gośćinne |
uczynna | przebiegła | wesołe |
uczuciowa | złośliwa | dobre |
przyjazna | zazdrosna | opiekuńcze |
- odczytanie cech charakteru i ustalenie bohaterów pozytywnych i negatywnych.
3. Nauka słów i melodii pląsu pt. "Krasnoludki.
My jesteśmy krasnoludki hop sa, sa
Pod grzybkami nasze budki hop sa, sa
Jemy muszki, żabie łapki hop sa, sa
A na głowach krasne czapki to nasz znak
Gdy ktoś zbłądzi to trąbimy tru tu,tu
Gdy ktoś senny to uśpimy lu lu lu
Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka ojoj joj
To zapłacze niezabudka uuu
4. Prac twórcza dzieci w trzech grupach - zróżnicowanie w zależności od stopnia trudności
I grupa - wykonuje krasnoludki (najłatwiejsze)
II grupa - wykonuje królewnę (średnio trudne)
III grupa - wykonuje królewicza (trudne)
5. Podsumowanie zajęć
- Zaproszenie dzieci wraz z wykonanymi postaciami na bal - taniec integracyjny przy muzyce
- Ustawienie prac na półce z wcześniej przygotowaną scenografią. Każda z prac oceniana jest przez dzieci oklaskami.
Opracowała:
mgr Marzena Telacka