Arrow
Arrow
"PUSS IN BOOTS" czyli "KOT W BUTACH"
Slider


Temat:
Zwyczaje i obrzędy wielkanocne - turniej.

Czas: 60 min.

Uczestnicy: dzieci z klas I - III

Cele: Po zakończeniu zajęć uczeń: 

  • zna obrzędy i zwyczaje wielkanocne
  • stosuje zasadę "fair play" we współzawodnictwie
  • potrafi współpracować w grupie
  • rozwija wyobraźnię twórczą
  • utrwala szacunek do tradycji regionalnych

Metody: elementy pedagogiki zabawy, pogadanka, praktycznego działania, opis

środki dydaktyczne: plansza przedstawiająca znaczenie kolorów i ornamentów na pisance

Materiały i narzędzia: biały karton, kredki świecowe, mazaki, kwiaty z bibuły, wazoniki z kubeczków plastikowych, elementy do dekoracji mazurka (wycięte z kolorowego papieru: serduszka, zajączki, kurczaczki, gałązki bazi, figury geometryczne),koszyczki ze święconką, papierowe elementy święconki.

Przebieg zajęć

  1. Powitanie uczestników. Podanie tematu zajęć. 
  2. Przypomnienie omawianych wcześniej zwyczajów i obrzędów wielkanocnych.(potrawy wielkanocne, śmigus - dyngus, dekorowanie jajek, święconka) 
  3. Podział na grupy w drodze losowania znaczków z różnymi wzorami pisanek. 
  4. Konkurencje: 
    1. Najładniejsza pisanka - każda drużyna projektuje na kartce pisankę, a następnie omawia znaczenie kolorów i ornamentów użytych w niej. 
    2. Dekoracja mazurka - zadanie polega na ozdobieniu atrapy mazurka (z kartonu) wcześniej przygotowanymi elementami. 
    3. śmigus - dyngus zawodnicy otrzymują plastikowe jajka z wodą, stają w jednym rzędzie i starają się jak najdalej skierować strumień wody. Decyduje suma odległości pokonanych przez drużyny. 
    4. Czy znamy potrawy wielkanocne? - przedstawiciel drużyny I wymienia jedną z potraw np. Babkę. Następnie potrawę wymienia zawodnik z drużyny II i III i od początku. Wygrywa drużyna, której zawodnik wymieni potrawę jako ostatni i nie będzie już innych propozycji. 
    5. Wiosenny bukiet - z przygotowanych wcześniej kwiatów zawodnicy układają bukiety w wazonach. Wygrywa drużyna, której bukiet jest najładniej, najstaranniej ułożony. 
    6. "święconka" - drużyny wkładają do koszyczków przygotowane wcześniej elementy święconki. Wygrywa grupa, która wybrała odpowiedni zestaw produktów. 
    7. życzenia wielkanocne - układanie przez grupy życzeń. 
  5. Przygotowanie stołu wielkanocnego z wykorzystaniem elementów wykonanych podczas konkurencji (pisanki, mazurki, bukiety, "święconki). 
  6. Dzielenie się przygotowanymi wcześniej przez nauczyciela jajkami i składanie sobie życzeń wielkanocnych.

Opracowała:    
mgr Ewa Kozioł

Joomla Template - by Joomlage.com