Temat: Zwyczaje i obrzędy wielkanocne - turniej.
Czas: 60 min.
Uczestnicy: dzieci z klas I - III
Cele: Po zakończeniu zajęć uczeń:
- zna obrzędy i zwyczaje wielkanocne
- stosuje zasadę "fair play" we współzawodnictwie
- potrafi współpracować w grupie
- rozwija wyobraźnię twórczą
- utrwala szacunek do tradycji regionalnych
Metody: elementy pedagogiki zabawy, pogadanka, praktycznego działania, opis
środki dydaktyczne: plansza przedstawiająca znaczenie kolorów i ornamentów na pisance
Materiały i narzędzia: biały karton, kredki świecowe, mazaki, kwiaty z bibuły, wazoniki z kubeczków plastikowych, elementy do dekoracji mazurka (wycięte z kolorowego papieru: serduszka, zajączki, kurczaczki, gałązki bazi, figury geometryczne),koszyczki ze święconką, papierowe elementy święconki.
Przebieg zajęć
- Powitanie uczestników. Podanie tematu zajęć.
- Przypomnienie omawianych wcześniej zwyczajów i obrzędów wielkanocnych.(potrawy wielkanocne, śmigus - dyngus, dekorowanie jajek, święconka)
- Podział na grupy w drodze losowania znaczków z różnymi wzorami pisanek.
- Konkurencje:
- Najładniejsza pisanka - każda drużyna projektuje na kartce pisankę, a następnie omawia znaczenie kolorów i ornamentów użytych w niej.
- Dekoracja mazurka - zadanie polega na ozdobieniu atrapy mazurka (z kartonu) wcześniej przygotowanymi elementami.
- śmigus - dyngus zawodnicy otrzymują plastikowe jajka z wodą, stają w jednym rzędzie i starają się jak najdalej skierować strumień wody. Decyduje suma odległości pokonanych przez drużyny.
- Czy znamy potrawy wielkanocne? - przedstawiciel drużyny I wymienia jedną z potraw np. Babkę. Następnie potrawę wymienia zawodnik z drużyny II i III i od początku. Wygrywa drużyna, której zawodnik wymieni potrawę jako ostatni i nie będzie już innych propozycji.
- Wiosenny bukiet - z przygotowanych wcześniej kwiatów zawodnicy układają bukiety w wazonach. Wygrywa drużyna, której bukiet jest najładniej, najstaranniej ułożony.
- "święconka" - drużyny wkładają do koszyczków przygotowane wcześniej elementy święconki. Wygrywa grupa, która wybrała odpowiedni zestaw produktów.
- życzenia wielkanocne - układanie przez grupy życzeń.
- Przygotowanie stołu wielkanocnego z wykorzystaniem elementów wykonanych podczas konkurencji (pisanki, mazurki, bukiety, "święconki).
- Dzielenie się przygotowanymi wcześniej przez nauczyciela jajkami i składanie sobie życzeń wielkanocnych.
Opracowała:
mgr Ewa Kozioł