Arrow
Arrow
"PUSS IN BOOTS" czyli "KOT W BUTACH"
Slider


Temat:
Zabawa andrzejkowa - wręby z wykorzystaniem wcześniej przygotowanych pomocy. Zabawy przy muzyce.

Czas: 90 min.

Cele: Po zakończeniu zajęć uczeń:

  • umie grzecznie czekać na swoją kolej w zabawie
  • integruje się z grupą
  • zna tradycje i wręby andrzejkowe
  • utrwala szacunek do tradycji regionalnych

Metody: pogadanka, elementy pedagogiki zabawy

Formy organizacyjne: zbiorowa, indywidualna

środki dydaktyczne : serce z imionami, karty do gry, losy, kręgiel, kostki do gry, obrączka, krzyżyk, trzy kubki, karteczki z imionami, scenografia

Przebieg zajęć

1. Powitanie dzieci na andrzejkowej zabawie. Sala przybrana jest serpentynami, balonami, kolorowymi lampionami. Nauczyciel może być przebrany np. za wróżkę.

2. Krótka pogadanka na temat szczególnego znaczenia wieczoru andrzejkowego w tradycji ludowej.

3. Wręby: (w przerwach między wrębami zabawy przy muzyce)  

    • Zbieramy lewe buty uczestników i przemierzamy nimi pomieszczenie, przekładając je na przemian. Który but pierwszy "wyjdzie" za próg, tego właściciel czy właścicielka pierwsza(y) wyjdzie ze stanu wolnego.
    • Na karteczkach wypisujemy szczęliwe wróżby i układamy je w kręgu. Pośrodku koła kładziemy kręgiel. Uczestnik kręci kręglem. Po zatrzymaniu szyjka kręgla wskazuje szczęliwy los.
    • Na stole kładziemy obrączkę, krzyżyk. Nakrywamy rekwizyty kubkami plastikowymi. Pod jeden kubek nie wkładamy niczego. Uczestnicy losują kubki:
      obrączka - oznacza małżeństwo w przyszłości,
      krzyż - ciągłe modlitwy,
      kubek pusty - zostaniesz starą panną lub kawalerem.
    • Na małych karteczkach wypisujemy imiona chłopców i dziewcząt. Kartki przyklejamy taśmą dookoła brzegów miski wypełnionej wodą. Uczestnik wrzuca do wody nadpaloną zapałkę, a nauczyciel miesza wodę. Gdy woda się ustoi, zapałka zatrzyma się, a nadpalona główka wskaże imię przyszłej sympatii.
    • Uczestnik zabawy rzuca lewę ręką trzy kostki do gry, sumuje liczbę oczek. Nauczyciel odczytuje mu znaczenie liczb:
      Dwa - Czeka cię podróż.
      Trzy - Ktoś powie ci coć miłego.
      Cztery - Poznasz nowego przyjaciela.
      Pięć - Czeka cię miła niespodzianka.
      Sześć - Czekają cię kłopoty sercowe.
      Siedem - Rozwiązaniem twoich problemów będzie przystąpienie do innej paczki.
      Osiem - Szczęście przez cały rok.
      Dziewięć - Wygrasz na loterii.
      Dziesięć - Pokłócisz się z przyjaciółką.
      Jedenaście - Doskonałe wyniki w szkole, pracy.
      Dwanaście - Otrzymasz miły list.
      Trzynaście - Czekają cię pochwały i nagrody.
      Czternaście - Ktoś o tobie marzy.
      Piętnaście - Spełnią się twoje marzenia.
      Szesnaście - Czekają cię zaszczyty i sława.
      Siedemnaście - Rodzice kupią ci psa.
      Osiemnaście - Otrzymasz wysoką ocenę.
    • Uczestnicy po kolei nakłuwają kartonowe serce i odczytują po drugiej stronie imię przyszłej sympatii. 
    • Nauczyciel tasuje karty, dziecko odkrywa z góry tyle kart ile trzeba, by trafić na pierwszą kierową. Oto znaczeni kart:
      Dwójka kier - Spełnią się twoje marzenia
      Trójka kier - Ktoś powie ci coś miłego
      Czwórka kier - Dostaniesz od rodziców miły prezent
      Piątka kier - Czekajś cię zaszczyty i sława
      Szóstka kier - Otrzymasz miły list
      Siódemka kier - Ktoś o tobie marzy
      ósemka kier - Czeka cię długa podróż
      Dziewiątka kier - Dostaniesz wysoką ocenę
      Dziesiętka kier - Poznasz sympatyczną dziewczynę
      Walet kier - Uważaj na nauczyciela od wychowania fizycznego
      Dama kier - Wygrasz na loterii
      Król kier - Pokłócisz się z przyjaciółką
      As kier - Dzisiejszy wieczór spędzisz w miłym towarzystwie 

4. Zabawa przy muzyce.

5. Zakończenie zajęć, podziękowanie uczestnikom.

 Opracowała:    
mgr Ewa Kozioł

Joomla Template - by Joomlage.com