Temat: Wesołe zawody
UCZESTNICY: Dzieci z klas I - III uczęszczające do świetlicy
CZAS TRWANIA: 1 godz.
CELE: uczeń po zakończonych zajęciach:
- zna reguły nowych zabaw
- rozwija umiejętności rozpoznawania kształtów,
- przedmiotów poprzez ćwiczenia orientacyjne
- słuchu i dotyku
- integruje się z grupą
- zachowuje środki bezpieczeństwa w czasie zajęć
- umie rozpoznać bohaterów z ulubionych bajek
METODY: elementy pedagogiki zabawy, techniki dramy,
FORMY : zbiorowa, grupowa
ŚRODKI: piłeczka, magnetofon, kaseta, sznurki, kolorowe wizytówki, kartki z imionami bohaterów bajek, pudełka z zawartością (kasza, groch, mak, mąka, piłka gumowa, drewniany patyczek), pudła (w nich : długopis, notes, piórnik, gumka, maskotka, zegarek, ołówek, piłeczka), arkusze szarego papieru.
PRZEBIEG zajęć
- Powitanie - w kręgu na podłodze.
- Zapoznanie z tematem i przebiegiem zajęć.
- "Abecadłówka" - zabawa w kręgu. Wychowawca rozpoczyna zabawę rzucając piłeczkę do jednego z uczestników i wymieniając dowolną literę alfabetu. Osoba, która otrzymała piłeczkę wypowiada dwa zdania : " Nazywam się ..." i "Najbardziej lubię....", zaczynając imiona i nazwy podaną literą.
- "Muzyczny dywan" - zabawa ruchowa przy muzyce. Wszyscy spacerują po dywanie w rytmie muzyki. Gdy muzyka się skończy, wszyscy jak najszybciej wykonują polecenia podane wcześniej przez wychowawcę.
- Podział na grupy - rozplątywanie sznurków. Każda osoba bierze jeden koniec sznurka i nie puszcza do końca zabawy. Należy rozplątać sznurki- powstaną pary. Dzieci stoją w dwóch rzędach w parach naprzeciw siebie. Każdy rząd bierze wizytówki dla siebie przeznaczone.
- Zapoznanie z zasadami współzawodnictwa grup - ustalenie sygnałów rozpoczynających i kończących zabawy.
- Sławne postacie z bajek - grupy losują kartki z imionami bohaterów bajek: Gargamel, jaskiniowiec Fred, Czerwony Kapturek, śpiąca Królewna. Przedstawiciel grupy przedstawia postać, a grupa przeciwna odgaduje jej imię.
- "Co jest w pudełku?" - grupy otrzymują pudełka z zawartością i muszą odgadnąć, co jest w środku - ćwiczenie słuchu.
- "Rozbitek i rekiny" - każda grupa otrzymuje arkusz szarego papieru i wybiera swojego rozbitka. Papier to wyspa. Grupa przeciwna to rekiny. Rekiny "zjadają" wyspę odrywając papier. Rozbitek może się bronić usypiając "rekiny" uderzeniami w ręce. Uderzony rekin odpada z gry.
- "Pudło z niespodzianką" - grupy siedzą w szeregach naprzeciw siebie. Każda grupa otrzymuje pudło z przedmiotami (jednakowymi dla obu grup). Każdy zawodnik musi znaleść dotykiem przedmiot wymieniony przez wychowawcę, wyjąć go i położyć przed sobą. Czas szukania określa muzyka.
- "Maska" - zabawa w kręgu, dla całej grupy. Każdy zasłania dłonią twarz. Odsłaniając ją "wkłada"maskę emocji i uczuć podanych przez wychowawcę : nieśmiały uśmiech, złość, strach, zdziwienie, wielką radość.
- Podsumowanie zajęć, podziękowanie grupie.
Opracowała:
mgr Ewa Kozioł