Temat: Wykonywanie witraży o tematyce bożonarodzeniowej.
Czas: 60 min.
Uczestnicy: dzieci z klas I -III
Cele: Po zakończeniu zajęć uczeń:
- zna pojęcie - witraż
- zna nową zabawę
- potrafi wykonać papierowy witraż
- zna symbole świąt Bożego Narodzenia
- dba o estetyczne wykonanie swojej pracy
Metody: elementy dramy, pogadanka, pokaz, praktycznego działania
środki dydaktyczne: albumy z twórczością S. Wyspiańskiego i J. Mehoffera, kolorowe rysunki z symbolami Bożego Narodzenia
Materiały i narzędzia: czarny karton, różnokolorowa bibuła chińska, nożyczki, klej
Formy organizacyjne: zbiorowa, grupowa, indywidualna
Przebieg zajęć
- Powitanie uczestników i podanie tematu zajęć.
- Podział na grupy ; dzieci odliczają do pięciu, osoby mające te same cyfry tworzą jedną grupę.
- W grupach dzieci ustawiają się tworząc ze swoich ciał podane przez nauczyciela litery: W, I, T, R, A, Ż. Odgadują jakie hasło ułożyły.
- Wyjaśnienie pojęcia witraż . Oglądanie albumów z twórczością S. Wyspiańskiego i J. Mehoffera.
- Zabawa w wyszukiwanie na rysunku elementów kojarzących się ze świętami Bożego Narodzenia. Dzieci pracują w grupach utworzonych poprzednio.
- Wyjaśnienie techniki pracy, rozdanie materiałów i narzędzi.
- Samodzielna praca dzieci pod kierunkiem nauczyciela.
-
- Zajęcie miejsc przy swoich stanowiskach pracy.
- Rozdanie materiałów do pracy: czarny karton, bibuła chińska, klej, nożyczki.
- Ustalenie kolejności wykonywanych czynności.
- Odrysowanie wybranego witrażu od wcześniej przygotowanego szablonu.
- Wycinanie i łączenie poszczególnych elementów.
-
- Wystawa prac.
- Zakończenie zajęć. Podziękowanie za udział.
Opracowała:
mgr Ewa Kozioł