Temat: Wykonywanie ozdobnych palm wielkanocnych z kolorowej bibuły i gałązek tui.
Czas: 60 min.
Uczestnicy: dzieci z klas I - III
Cele: Po zakończeniu zajęć uczeń:
- umie wykonać palmę wielkanocną
- utrwala szacunek do tradycji regionalnych
- umie współpracować w grupie
- wie jak należy bezpiecznie posługiwać się narzędziami np. nożyczki, druty dziewiarskie
Metody: pogadanka, elementy pedagogiki zabawy, pokaz, praktycznego działania
środki dydaktyczne: wiersz T. Chwastek - Latuszkowej pt. "Kurpiowskie palmy", drewniane pisanki, kręgle, klocki, koszyki
Materiały i narzędzia: kolorowa bibuła, listewki lub proste patyki, gałązki tui, klej, nożyczki, cienkie druty dziewiarskie, mocna nitka
Formy organizacyjne: zbiorowa, grupowa
Przebieg zajęć
1. Powitanie uczestników zajęć
2. Przedstawienie tematu zajęć, nauczyciel czyta wiersz T. Chwastek - Latuszkowej
"Kurpiowskie palmy "
A na Kurpiach palmy
splata się wysoko...
Wiatr im wstążki porywa,
chce je zanieść obłokom.
A która Kurpianka
najwyższą na kiju
palmę uwije
- to aż pod powałę
wyrośnie jej synek.
Te kurpiowskie palmy
z pachnącego ziela,
oj, ziela...
długo w chacie przetrwają,
aż do wesela.
3. Krótka pogadanka na temat zwyczajów Palmowej Niedzieli
Strojenie wielkanocnych palm i święcenie ich w Niedzielę Palmową nawiązuje do wjazdu Chrystusa do Jerozolimy i powitania Go przez mieszkańców. Polskie palmy robi się z gałązek wierzbowych, suszonych kwiatów, kłosów i kolorowych wstążek. Tradycyjnie wierzono w magiczną moc palm świątecznych. Miały chronić przed chorobami, piorunem i zapewniać dobre plony. Podlaskie palmy wykonuje się przede wszystkim z kolorowej bibuły, gałązek tui lub borówki, wstążek.
4. Podział na czteroosobowe grupy: losowanie różnej długośći wstążeczek.
Grupę tworzą osoby, które wylosowały wstążki o takiej samej długośći.
5. Zabawa ruchowa: Dzieci stoją ustawione grupami w rzędach:
-
Po kolei turlają drewniane pisanki slalomem między kręglami.
- Próbują trafić drewnianą pisanką do koszyka, każdy ma po trzy rzuty.
- Każda grupa zbiera do swojego koszyka jak największą liczbę rozsypanych klocków.
6. Podanie tematu pracy, omówienie techniki i pokaz pracy wzorcowej.
Zwrócenie uwagi na bezpieczne posługiwanie się narzędziami: nożyczkami, drutami.
7. Rozdanie materiałów i narzędzi.
8. Praca w grupach wcześniej wybranych.
9. Wystawa prac.
10. Zakończenie zajęć, podziękowanie dzieciom za zajęcia.
Opracował:
mgr Ewa Kozioł