Temat: Wiewiórki - zwierzęta naszych lasów i parków
Uczestnicy: dzieci z klas I - III
Czas trwania: 60 min.
Cele: Po zakończeniu zajęć uczeń:
- zna wygląd wiewiórki i jej tryb życia
- zna technikę wyklejania kulkami
- potrafi cierpliwie i starannie wykonać swoją pracę
- potrafi dobrać odpowiednią barwę
- potrafi utrzymać czystość przy swoim stanowisku pracy
Metody: pogadanka, pokaz, działalności praktycznej, problemowa
środki dydaktyczne: krzyżówka, wiersz Joanny Kulmowej pt. "Jesienią", praca wzorcowa
Formy organizacyjne: indywidualna, zbiorowa
Technika: wyklejanie kuleczkami bibuły
Materiały: bibuła, kartki z obrysem wiewiórki, kleje
Przebieg zajęć
1. Powitanie uczestników zajęć.
2. Rozwiązanie krzyżówki, której hasło będzie przedmiotem zajęć - wiewiórka.
3. Zapoznanie z wierszem Joanny Kulmowej
"Jesienią"
Wiewiórka lubi jesień,
bo jesienią wiewiórczo w lesie.
Rude są buki na pagórkach.
Rude trawy zeschnięte w dolinach.
Rude są orzeszki na leszczynach.
Cały las - to jedna ruda wiewiórka.
wiewiórki lubią jesienie,
bo same są rude płomienie.
4. Rozmowa o tym, co dzieci wiedzą na temat wiewiórek:
- czym się odżywiają?
- gdzie mieszkają?
- jak się zachowują?
- czy dzieci spotkały kiedyś wiewiórkę?
Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów: (wiewiórka to ssak, jest gryzoniem, mieszka w lasach i parkach Europy i Azji, jej długość dochodzi do 30 cm, ogon ma około 20 cm, mieszka na drzewach w dziuplach lub buduje gniazda, żywi się nasionami roślin)
5. Zabawa ruchowa.
"Wiewiórka w dziupli" - Dzieci dobierają się trójkami, z czego dwoje tworzy dziuplę trzymając się za ręce, a trzecie jest wiewiórką. Jeden z uczestników zabawy np. prowadzący jest wolny. Na zawołanie prowadzącego "wiewiórki z dziupli" wiewiórki wybiegają i szukają innej, zwolnionej kryjówki. Wolny uczestnik zabawy także stara się zająć dziuplę. Wiewiórka, która nie ma miejsca czeka na kolejne hasło i stara się zająć kryjwkę przy następnej zmianie. Osoby tworzące dziuplę zamieniają się rolami z wiewiórką.
6. Praca plastyczna
- Zajęcie stanowisk pracy.
- Podanie tematu i prezentacja pracy wzorcowej.
- Omówienie techniki wykonania i podanie kolejności wykonywanych czynności.
- Rozdanie materiałów: kartek z obrysem wiewiórki, karbowanej bibuły w kolorach brązowych i rudych, kleju.
- Praca dzieci.
- Prezentacja i omówienie prac.
- Sprzątanie stanowisk pracy.
- Wykonanie wystawki prac.
7. Zakończenie zajęć - podziękowanie za udział.
Opracowała:
mgr Ewa Kozioł