„A nade wszystko szanuj mowę swą ojczystą. Nie znać języka swego – hańbą oczywistą”.
Franciszek Ksawery Dmochowski
Od piątku 21 lutego rozpoczynamy w naszej szkole Tydzień Języka Polskiego – na ten właśnie dzień przypada MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO.
Wbrew pozorom dzień ten nie został ustanowiony po to, by uczcić nasz język polski, czyli naszą umiłowaną polszczyznę, tylko po to, byśmy wszyscy – na całym świecie – uświadomili sobie, jak wielka jest różnorodność i wartość języków ojczystych: regionalnych, narodowych, oficjalnych i nieoficjalnych, tych mających ogromny zasięg i tych użytkowanych tylko przez nielicznych. Pamiętajmy, że dbając o język, chronimy kulturę i tożsamość kulturową. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego został ustanowiony 17 listopada 1999 r. przez UNESCO jako upamiętnienie tragicznego wydarzenia, do którego doszło w 1952 r. w Dhace, która została później stolicą niepodległego Bangladeszu. Tego dnia zginęło pięciu studentów, domagających się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Celem ustanowienia takiego święta była promocja języka ojczystego oraz wsparcie świadomości społeczeństw, jak ważne jest posługiwanie się językiem ojczystym w życiu codziennym i że własny język to skarb każdego narodu.
Dlatego zespół polonistów SP nr 12 zachęca do udziału w różnych aktywnościach związanych z Tygodniem Języka Polskiego. Oprócz specjalnych lekcji poświęconych polszczyźnie dawnej i współczesnej, uczniowie mają zaprojektować okładki do książek, przygotować inscenizację bajki I. Krasickiego i opracować grę planszową dotyczącą wybranej lektury szkolnej, w którą oczywiście na zakończenie projektu będą mogli zagrać wszyscy chętni. Warto też rozglądać się po korytarzach w poszukiwaniu ciekawostek językowych a także kodów QR prowadzących do quizu z języka polskiego.
Zatem chrońmy swoja mowę ojczystą i bądźmy dumni, że „narodowie postronni znają, iż Polacy nie gęsi i swój język mają”.
A oto szczegóły ogłoszonych konkursów:
SZKOLNY KONKURS PLASTYCZNO-TECHNICZNY „MOJA WYMARZONA ZAKŁADKA DO KSIĄŻKI” (DLA KLAS 4)
Uczestnicy konkursu wykonują pracę indywidualnie – prace grupowe nie będą oceniane. Technika wykonania zakładki jest dowolna; wykonanie na papierze technicznym; format dowolny, ale zbliżony do wielkości zakładek do książek; praca bez użycia materiałów sypkich typu brokat. Kryteria oceny: samodzielność wykonania, pomysłowość, stopień trudności wybranej techniki oraz estetyka i staranność wykonania. Podpisaną pracę konkursową (imię, nazwisko, klasa) należy dostarczyć do 25 lutego 2025r. do p. Anety Buczyńskiej lub do p. Moniki Frydrychiewicz (sala 205).
BAJKI IGNACEGO KRASICKIEGO UCZĄ, BAWIĄ I WYCHOWUJĄ (dla klas 5 i 6) – przygotowanie inscenizacji w formie dowolnego widowiska (teatr lalek, teatr ruchu, inscenizacja aktorska) i nagranie jej w formie pliku mp4. Docenione zostaną: kreatywność, dykcja i staranna artykulacja, umiejętność współpracy w grupie, kostiumy i rekwizyty, ogólne wrażenie artystyczne. Filmy proszę wysyłać na szkolne maile swoich nauczycieli języka polskiego (np.annalenska@edu.sp12.siedlce.pl)
GRA PLANSZOWA „LEKTURA SZKOLNA DO ZABAWY” (DLA KLAS 7-8)
Uczniowie indywidualnie lub w zespołach do 3 osób mają za zadanie zaprojektować i wykonać grę planszową, której poszczególne zadania czy też etapy odnoszą się do treści jednej wybranej lektury obowiązkowej. W ocenie jury weźmie po uwagę znajomość fabuły danej książki, pomysłowość oraz technikę i staranność wykonania. Prace powinny być tez poprawne pod względem merytorycznym, językowym i ortograficznym. Gotowe gry proszę przynosić do sali 011.
Ponadto zachęcamy do poszerzania swojej wiedzy na temat języka polskiego i naszej codziennej polszczyzny poprzez m.in. takie filmiki:
https://img2.dmty.pl/uploads/202102/1613919214_1RKkY9.mp4
https://youtu.be/Ee-riHOwJc8?si=NCSc_9y4IecFpnrS
I.Ł