W dniach 23 – 27 kwietnia, w ramach odchodów Światowych Dni Ziemi, w naszej szkole odbył się Tydzień Ekologiczny! Koordynatorkami projektu były panie – Elżbieta Brzycka i Danuta Demianiuk, którym serdecznie dziękujemy za wpajanie miłości do ziemi, natury, przyrody i naukę racjonalnego korzystanie z ich dóbr. W realizację projektu włączyła się cała społeczność uczniowska – od klas I po VII, wraz z wychowawcami i nauczycielami. Szczególne podziękowania składamy na ręce pani Lidii Półtorak za przygotowanie konkursu plastycznego na temat Las podpowie jak dbać o zdrowie, do którego przystąpili praktycznie wszyscy uczniowie z klas IV – VII. Pani Lidia z pomocą swoich wychowanków zrobiła piękną wystawę prac, którą można było oglądać w holu przy wejściu do naszej szkoły. Realizując Tydzień Ekologiczny uczniowie włączyli się w działania na rzecz szeroko pojętej ekologii, a więc ochrony środowiska, segregacji odpadów, zapobiegania zanieczyszczeniom. Pogłębiali wiedzę na temat problemów ekologicznych, poznawali metody przeciwdziałania zagrożeniom związanym z rozwojem cywilizacji, w więc rozwojem przemysłowym, czy urbanistycznym. Uczyli się jak racjonalnie korzystać z dóbr danych nam przez środowisko i Matkę Naturę.
Każdy dzień tygodnia przebiegał pod innym hasłem i w tym, dniu, zarówno uczniów, jak i nauczycieli obowiązywał inny kolor ubioru:
w poniedziałek – brązowy,
we wtorek – niebieski,
w środę – czerwony,
w czwartek – zielony,
w piątek – żółty.
W poszczególne dni, oprócz stroju, uczniowie mieli za zadanie przynieść do szkoły owoc bądź warzywo w obowiązującym kolorze. Ponad to klasy młodsze miały przygotować opaski z symbolami ekologicznymi, by wyróżniać się wśród swoich kolegów i koleżanek. Klasy starsze w ramach Tygodnia Ekologicznego miały za zadanie wykonać plakaty graficzno – słowne związane z realizowanym tematem. Plakaty zostały zawieszone na drzwiach sal lekcyjnych tak, by każdy miał okazję obejrzeć, zastanowić się nad jego przesłaniem i wdrażać w życie hasła tam prezentowane. Również wszystkie klasy starsze stworzyły na parapetach swoich pracowni tzw. „ogródki zielne”, gdzie zasiano zioła i inne rośliny mające moc leczniczą! Uczniowie opiekowali się roślinkami, podlewali je, a ostatniego dnia Tygodnia Ekologicznego wystawili na parapety korytarzy szkolnych, by każdy mógł podziwiać ich piękno. Klasy IV wykonały „zwierzątka z odpadów”, które również można było obejrzeć w holu przy wejściu do szkoły. Pomysłowość naszych uczniów przeszła najśmielsze oczekiwania! Pieski, prosiaczki, nawet żyrafa z materiałów wtórnych, czy gąsienica z korków po napojach i wiele innych, cieszyły oczy swoim pięknem, a także pokazały, że segregacja odpadów ma sens, gdyż poszczególne materiały mogą się przydać i być wykorzystane powtórnie. Zmagania uczniów zostały poddane wielkiej próbie w czwartek na podsumowaniu projektu, czyli wielkim Teście Wiedzy Ekologicznej. Do turnieju przystąpiły wszystkie klasy „starsze”, podzielone na etapy edukacyjne. Wśród klas IV pierwsze miejsce zdobyła klasa IVB ex aequo z klasą IVC. Pośród klas V najlepiej wypadła klasa VA, w wśród klas VI – VIA. Zwycięzcą klas VII została klasa VIIA. Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom i życzymy samych piątek z przyrody i biologii! Zarówno strój jak i kolorowy owoc/warzywo, ogródki, plakaty i szereg innych działań, były niezbędne do zbierania tzw. punktów Szkolnego Ekologa, które podliczone po zakończeniu projektu, wyłoniły zwycięzcę – klasę najbardziej ekologiczną i najbardziej kolorową! W kategorii klas I zwyciężyła klasa IC, w kategorii klas II – IIB, w wśród klas III, pierwsza była klasa IIIC.Spośród klas IV – VII palmę pierwszeństwa wzięły klasy IV! I tak – I miejsce zdobyła klasa IVA, II miejsce zajęła klasa IVC, a III – klasa IVE. Gratulujemy! I czekamy na kolejne wspaniałe projekty, które swoim kolorytem i przesłaniem porwą do d ziałań całą społeczność szkolną!
KM-S