W klasie Ic prowadzona jest innowacja "Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje". W ramach tej innowacji kładziemy nacisk na rozwijanie u dzieci umiejętności emocjonalnych, takich jak rozpoznawanie, nazywanie i radzenie sobie z własnymi uczuciami. Jest to kluczowy element wspierania zdrowego rozwoju psychicznego oraz budowania pozytywnych relacji z innymi. Program ten wspiera rozwój empatii i umiejętności społecznych, które są fundamentem dobrych relacji międzyludzkich. Program zakłada:
- Uczenie dzieci rozpoznawania emocji zarówno u siebie, jak i u innych.
- Praktyczne ćwiczenia w nazywaniu uczuć, takich jak radość, smutek, złość czy strach.
- Wdrażanie zasad akceptacji emocji – zarówno tych przyjemnych, jak i tych trudnych.
- Budowanie empatii oraz umiejętności komunikowania swoich emocji w sposób akceptowalny społecznie.
Dzień Życzliwości, obchodzony 21 listopada, doskonale wpisuje się w cele naszej innowacji. To święto podkreśla znaczenie drobnych gestów dobroci oraz wzajemnego wsparcia, które są nierozerwalnie związane z umiejętnością rozpoznawania i wyrażania emocji. Podczas zajęć z okazji Dnia Życzliwości dzieci:
- Uczyły się, jak życzliwość może wpływać na poprawę nastroju zarówno własnego, jak i innych osób.
- Analizowały, jakie emocje wywołują w nas dobre uczynki, a jakie wynikają z braku życzliwości.
- Stworzyły bukiet dobrych słów.
- Dzieliły się swoimi doświadczeniami związanymi z byciem życzliwym lub otrzymaniem życzliwości.
- Otrzymały stokrotki przypominające im o tym jak ważne są miłe słowa i drobne gesty.
Dzięki połączeniu treści innowacji z obchodami Dnia Życzliwości uczniowie uczą się, że okazywanie dobra innym to nie tylko miły gest, ale także sposób na budowanie atmosfery wzajemnego szacunku i wsparcia. Drobne akty życzliwości pomagają lepiej rozumieć emocje i zacieśniać więzi społeczne, co stanowi istotny element rozwoju każdego dziecka.
Iwona Niciporuk, Aleksandra Gadzinowska