Temat: O co ziemia prosi człowieka?
Czas: 60 minut
Uczestnicy: 12 dzieci z klas I-III
Cele: Po zakończeniu zajęć uczeń:
- ma świadomość uciążliwości i dużej ilości odpadów powstających w przemyśle i gospodarstwach domowych,
- potrafi ograniczać ilość śmieci w życiu codziennym,
- odczuwa potrzebę troski o przyszłość środowiska naturalnego,
- potrafi dokonać prawidłowej segregacji odpadów,
- kształtuje swoją postawę ekologiczną,
- potrafi wczuć się w rolę inscenizowanej postaci,
- potrafi wykonać plakat,
- potrafi starannie i estetycznie wykonać swoją pracę,
- rozwija swoją aktywność na zajęciach,
- integruje się z grupą.
Metody: pogadanka heurystyczna, problemowa, pokaz, praktycznego działania, inscenizacja
środki dydaktyczne: scenariusz inscenizacji, wzór plakatu, kaseta magnetofonowa, plansze z hasłami o tematyce ekologicznej, kartony do segregacji śmieci: biały- SZK£O, żółty- PLASTIK, niebieski- PAPIER, zielony- ALUMINIUM, znaczki z symbolem grupy:
Formy organizacyjne: zbiorowa, grupowa
Materiały i narzędzia: scenografia do przedstawienia, farby, kredki, kolorowy papier, klej, pędzle, biały brystol, materiały wtórne, nożyczki
Przebieg zajęć
- Powitanie uczestników zajęć.
- Inscenizacja.
- Zabawa ruchowa - segregacja śmieci przez dzieci. W tle słychać piosenkę Kulfona i Moniki pt. "śmietnikowy song".
- Podział na grupy w drodze losowania znaczków z symbolem umieszczonym na opakowaniu wtórnym.
- Pokaz wzorcowego plakatu - krótkie przypomnienie zasad tworzenia plakatu.
- Wykonywanie prac w grupach.
- Wystawa prac. Wypowiedzi dzieci na temat plakatów koleżanek i kolegów.
- Wspólne tworzenie listy zadań związanych z ekologią do realizacji przez dzieci ze świetlicy.
- Krótkie podsumowanie zajęć.
Hasła o tematyce ekologicznej:
- Papier wyprodukowany z makulatury jest tańszy, gdyż potrzebuje o 90% mniej wody i tylko połowę energii.
- Stos gazet o wysokości 125 cm przerobiony ponownie na papier, ratuje życie 6-cio metrowej sośnie, która rośnie około 20 lat.
- Czas rozkładu plastiku 6 000 lat.
- Jedna tona papieru to ścięcie 17 drzew.
- Jedna tona makulatury oszczędza 15 z nich.
- Do wyprodukowania pojedynczego pojemnika z aluminium trzeba tyle energii, co do wyprodukowania 22 butelek szklanych wielokrotnego użytku.
- Produkując butelki ze stłuczki szklanej zużywa się 43% mniej energii niż w przypadku produkcji butelek z nowych surowców.
- Przy wyprodukowaniu 1kg aluminium wydziela się 300g tlenku węgla, około 12g dwutlenku siarki i około 18g pyłu.
- Przy przetapianiu złomu aluminium nie wydzielają się żadne szkodliwe substancje.
- Do spalenia 4 toreb z plastiku zużywa się tyle tlenu, ile potrzebuje 1 człowiek do oddychania w ciągu 1 dnia.
Scenariusz inscenizacji
Osoby: Burmistrz, Ekolog, Kapitan Planeta, śmieciolub, Dzieci (8 osób)
Dziecko I: Hej!!! Słuchajcie! Tu już przecież nie ma miejsca!
Dziecko VIII: śmieci są wszędzie! Popatrzcie! Wokół nas pełno odpadów.
Dziecko II,IV,V: Ale fajnie! Nie będziemy już wynosić śmieci! Ha, ha, ha.
Dziecko VII: Jak wy się zachowujecie!
Dziecko VI: Zastanówcie się co będziecie z nimi robić w domu! Fe, ale brud!
Dziecko II: Ja tam nie chcę żyć na śmietniku! A wy!!!
Dziecko III: I kto nam pomoże?
Dziecko IV: Wiem, kto nam może pomóc.
Dziecko V: Kto? Kto?
Dziecko I: Jak to kto? Nie wiesz?
Dziecko VIII: Największy obrońca naszej planety!
Dziecko I: Oczywiście, Kapitan Planeta!
Dziecko II, III, VIII: Tak! Tak! Zawołajmy Kapitana!
Dzieci chórem: Ka-pi-tan Pla-ne-ta, Ka-pi-tan Pla-ne-ta!!!
Kapitan Planeta: Jestem zawsze tam, gdzie potrzebna jest pomoc w ochronie naszego środowiska.
Dziecko IV: Zobaczcie! Kto to jest? Kto się tam skrada!
śmieciolub: Uwielbiam odpadki. Wspaniale tyle śmieci! Co za radość ha, ha.
Dziecko V,I: Cześć śmieciolubie!!!
Dziecko II: Co wy, pomieszało wam się w głowach.
Dziecko VII: Mieliśmy witać Kapitana Planetę! To jego prosiliśmy o pomoc.
Dziecko III: Przecież chcieliśmy, żeby podpowiedział nam co zrobić z tą górą śmieci i jak uchronić się przed nadmiarem odpadków w przyszłości.
Dziecko IV: Ale to przecież produkują dorośli, a nie my.
Dziecko V: Masz rację, co to nas obchodzi.
Dziecko II,III,VII: Nie, to niemożliwe! To jest sprawa nas wszystkich. Prawda?!
Kapitan Planeta: Tak, macie rację , zanieczyszczenie środowiska to sprawa całego świata! Wszystkich ludzi. To my mieliśmy być mądrzejsi, mieliśmy dbać o naszą planetę!
Śmieciolub: Nie słuchajcie go! Te brudy są wspaniałe! Wyobraźcie sobie rzeki pełne ścieków! Plaże i lasy pełne śmieci. Wspaniale rozwinięty przemysł produkujący tony odpadów, trujących gazów... Ach jak ja kocham śmieci! śmieci! śmieci!
Kapitan Planeta: Nie słuchajcie go! Chcecie!
Dzieci chórem: Tak chcemy!
Dziecko II,III,VI,VII: Więc, co mamy robić? Poradź nam Kapitanie!
Dziecko III,IV,V: Najpierw wygońmy śmiecioluba!
Dzieci chórem: Tak wygońmy go! Wynocha, uciekaj stąd, nie chcemy cię!
Śmieciolub: Dzieciaki, śmieci są fajne, odpadki zanieczyszczające lasy, wody, śmierdzące opary, ginące rośliny, zwierzęta, ludzie... hi, hi, hi...
Kapitan Planeta: Słuchajcie, bądźcie zieloni, dbajcie o środowisko, przecież to wszystko jest nasze. Jeżeli nie my będziemy o to dbali, to kto! Chcecie żeby było wokół pięknie i radośnie?!?!
Dziecko VI,VII,VIII: Więc co robić, Kapitanie, co robić?! Podpowiedz nam!
Kapitan Planeta: Zaproście na wasze podwórko burmistrza i ekologa. To oni powinni być zieloni tak jak wy! Chociaż nie?! To wy powinniście brać przykład z dorosłych. A może jednak odwrotnie? Może to wasze zielone serca zmuszą ich do działania!
Dziecko VI: I co, co będzie z tymi śmieciami, co?
Burmistrz: Kolego ekologu, jak pan myśli, trzeba z tego jakoś wybrnąć, tu jest pełno śmieci. Może wywieziemy te odpadki na wysypisko!
Ekolog: Nic z tego, wysypisko jest już pełne, nic się już tam nie zmieści! Trzeba zacząć rozwijać naszą "małą ekologię"!
Burmistrz: A co to znaczy?!
Ekolog: Mała ekologia to ograniczenie produkcji substancji trujących. Również na co dzień możemy stosować naszą małą ekologię, tzn. nie używać zbędnych opakowań z folii, papieru, aluminium, odzyskiwać surowce wtórne przez np. zbieranie makulatury.
Dziecko V: Po co w ogóle wytwarzać śmieci? No po co?
Dziecko I: Lecz przecież trzeba produkować wiele potrzebnych rzeczy!
Dziecko II: Wićc produkujemy zgodnie z naszą małą ekologią!!
Dziecko VIII: Tak, tak wszyscy stosujmy naszą małą codzienną ekologię!
Opracowała :
mgr Marzena "Majka" Arct