Arrow
Arrow
"PUSS IN BOOTS" czyli "KOT W BUTACH"
Slider

 

Temat: O co ziemia prosi człowieka?

Czas: 60 minut

Uczestnicy: 12 dzieci z klas I-III

Cele: Po zakończeniu zajęć uczeń:

  • ma świadomość uciążliwości i dużej ilości odpadów powstających w przemyśle i gospodarstwach domowych,
  • potrafi ograniczać ilość śmieci w życiu codziennym,
  • odczuwa potrzebę troski o przyszłość środowiska naturalnego,
  • potrafi dokonać prawidłowej segregacji odpadów,
  • kształtuje swoją postawę ekologiczną,
  • potrafi wczuć się w rolę inscenizowanej postaci,
  • potrafi wykonać plakat,
  • potrafi starannie i estetycznie wykonać swoją pracę,
  • rozwija swoją aktywność na zajęciach,
  • integruje się z grupą.

Metody: pogadanka heurystyczna, problemowa, pokaz, praktycznego działania, inscenizacja

środki dydaktyczne: scenariusz inscenizacji, wzór plakatu, kaseta magnetofonowa, plansze z hasłami o tematyce ekologicznej, kartony do segregacji śmieci: biały- SZK£O, żółty- PLASTIK, niebieski- PAPIER, zielony- ALUMINIUM, znaczki z symbolem grupy:

  

gr1

gr2

gr3

Formy organizacyjne: zbiorowa, grupowa

Materiały i narzędzia: scenografia do przedstawienia, farby, kredki, kolorowy papier, klej, pędzle, biały brystol, materiały wtórne, nożyczki

Przebieg zajęć

  1. Powitanie uczestników zajęć.
  2. Inscenizacja.
  3. Zabawa ruchowa - segregacja śmieci przez dzieci. W tle słychać piosenkę Kulfona i Moniki pt. "śmietnikowy song".
  4. Podział na grupy w drodze losowania znaczków z symbolem umieszczonym na opakowaniu wtórnym.
  5. Pokaz wzorcowego plakatu - krótkie przypomnienie zasad tworzenia plakatu.
  6. Wykonywanie prac w grupach.
  7. Wystawa prac. Wypowiedzi dzieci na temat plakatów koleżanek i kolegów.
  8. Wspólne tworzenie listy zadań związanych z ekologią do realizacji przez dzieci ze świetlicy.
  9. Krótkie podsumowanie zajęć.

Hasła o tematyce ekologicznej:

  • Papier wyprodukowany z makulatury jest tańszy, gdyż potrzebuje o 90% mniej wody i tylko połowę energii.
  • Stos gazet o wysokości 125 cm przerobiony ponownie na papier, ratuje życie 6-cio metrowej sośnie, która rośnie około 20 lat.
  • Czas rozkładu plastiku 6 000 lat.
  • Jedna tona papieru to ścięcie 17 drzew.
  • Jedna tona makulatury oszczędza 15 z nich.
  • Do wyprodukowania pojedynczego pojemnika z aluminium trzeba tyle energii, co do wyprodukowania 22 butelek szklanych wielokrotnego użytku.
  • Produkując butelki ze stłuczki szklanej zużywa się 43% mniej energii niż w przypadku produkcji butelek z nowych surowców.
  • Przy wyprodukowaniu 1kg aluminium wydziela się 300g tlenku węgla, około 12g dwutlenku siarki i około 18g pyłu.
  • Przy przetapianiu złomu aluminium nie wydzielają się żadne szkodliwe substancje.
  • Do spalenia 4 toreb z plastiku zużywa się tyle tlenu, ile potrzebuje 1 człowiek do oddychania w ciągu 1 dnia.

Scenariusz inscenizacji

Osoby: Burmistrz, Ekolog, Kapitan Planeta, śmieciolub, Dzieci (8 osób)

Dziecko I: Hej!!! Słuchajcie! Tu już przecież nie ma miejsca!

Dziecko VIII: śmieci są wszędzie! Popatrzcie! Wokół nas pełno odpadów.

Dziecko II,IV,V: Ale fajnie! Nie będziemy już wynosić śmieci! Ha, ha, ha.

Dziecko VII: Jak wy się zachowujecie!

Dziecko VI: Zastanówcie się co będziecie z nimi robić w domu! Fe, ale brud!

Dziecko II: Ja tam nie chcę żyć na śmietniku! A wy!!!

Dziecko III: I kto nam pomoże?

Dziecko IV: Wiem, kto nam może pomóc.

Dziecko V: Kto? Kto?

Dziecko I: Jak to kto? Nie wiesz?

Dziecko VIII: Największy obrońca naszej planety!

Dziecko I: Oczywiście, Kapitan Planeta!

Dziecko II, III, VIII: Tak! Tak! Zawołajmy Kapitana!

Dzieci chórem: Ka-pi-tan Pla-ne-ta, Ka-pi-tan Pla-ne-ta!!!

Kapitan Planeta: Jestem zawsze tam, gdzie potrzebna jest pomoc w ochronie naszego środowiska.

Dziecko IV: Zobaczcie! Kto to jest? Kto się tam skrada!

śmieciolub: Uwielbiam odpadki. Wspaniale tyle śmieci! Co za radość ha, ha.

Dziecko V,I: Cześć śmieciolubie!!!

Dziecko II: Co wy, pomieszało wam się w głowach.

Dziecko VII: Mieliśmy witać Kapitana Planetę! To jego prosiliśmy o pomoc.

Dziecko III: Przecież chcieliśmy, żeby podpowiedział nam co zrobić z tą górą śmieci i jak uchronić się przed nadmiarem odpadków w przyszłości.

Dziecko IV: Ale to przecież produkują dorośli, a nie my.

Dziecko V: Masz rację, co to nas obchodzi.

Dziecko II,III,VII: Nie, to niemożliwe! To jest sprawa nas wszystkich. Prawda?!

Kapitan Planeta: Tak, macie rację , zanieczyszczenie środowiska to sprawa całego świata! Wszystkich ludzi. To my mieliśmy być mądrzejsi, mieliśmy dbać o naszą planetę!

Śmieciolub: Nie słuchajcie go! Te brudy są wspaniałe! Wyobraźcie sobie rzeki pełne ścieków! Plaże i lasy pełne śmieci. Wspaniale rozwinięty przemysł produkujący tony odpadów, trujących gazów... Ach jak ja kocham śmieci! śmieci! śmieci!

Kapitan Planeta: Nie słuchajcie go! Chcecie!

Dzieci chórem: Tak chcemy!

Dziecko II,III,VI,VII: Więc, co mamy robić? Poradź nam Kapitanie!

Dziecko III,IV,V: Najpierw wygońmy śmiecioluba!

Dzieci chórem: Tak wygońmy go! Wynocha, uciekaj stąd, nie chcemy cię!

Śmieciolub: Dzieciaki, śmieci są fajne, odpadki zanieczyszczające lasy, wody, śmierdzące opary, ginące rośliny, zwierzęta, ludzie... hi, hi, hi...

Kapitan Planeta: Słuchajcie, bądźcie zieloni, dbajcie o środowisko, przecież to wszystko jest nasze. Jeżeli nie my będziemy o to dbali, to kto! Chcecie żeby było wokół pięknie i radośnie?!?!

Dziecko VI,VII,VIII: Więc co robić, Kapitanie, co robić?! Podpowiedz nam!

Kapitan Planeta: Zaproście na wasze podwórko burmistrza i ekologa. To oni powinni być zieloni tak jak wy! Chociaż nie?! To wy powinniście brać przykład z dorosłych. A może jednak odwrotnie? Może to wasze zielone serca zmuszą ich do działania!

Dziecko VI: I co, co będzie z tymi śmieciami, co?

Burmistrz: Kolego ekologu, jak pan myśli, trzeba z tego jakoś wybrnąć, tu jest pełno śmieci. Może wywieziemy te odpadki na wysypisko!

Ekolog: Nic z tego, wysypisko jest już pełne, nic się już tam nie zmieści! Trzeba zacząć rozwijać naszą "małą ekologię"!

Burmistrz: A co to znaczy?!

Ekolog: Mała ekologia to ograniczenie produkcji substancji trujących. Również na co dzień możemy stosować naszą małą ekologię, tzn. nie używać zbędnych opakowań z folii, papieru, aluminium, odzyskiwać surowce wtórne przez np. zbieranie makulatury.

Dziecko V: Po co w ogóle wytwarzać śmieci? No po co?

Dziecko I: Lecz przecież trzeba produkować wiele potrzebnych rzeczy!

Dziecko II: Wićc produkujemy zgodnie z naszą małą ekologią!!

Dziecko VIII: Tak, tak wszyscy stosujmy naszą małą codzienną ekologię!

Opracowała                    :
mgr Marzena "Majka" Arct

 

Joomla Template - by Joomlage.com