Temat: Utrwalenie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach. Wykonywanie znaków drogowych.
Czas: 60 min
Cele: Po zakończeniu zajęć uczeń:
- zna zasady bezpiecznego poruszania się po drogach
- wie, jakie są grupy znaków drogowych i potrafi je rozróżnić
- rozumie, jaką funkcję spełniają znaki drogowe
- umie wykonać za pomocą środków plastycznych wybrany znak drogowy
- potrafi starannie i estetycznie wykonać swoją pracę
Metody: pokaz, pogadanka heurystyczna, praktycznego działania
środki dydaktyczne: tablice ze znakami drogowymi, szablony kształtów znaków drogowych
Formy organizacyjne: zbiorowa, indywidualna
Technika: mieszana
Materiały i narzędzia: bloki techniczne, kredki, zakrętki od butelek, patyczki, plastelina, taśma samoprzylepna, nożyczki
Przebieg zajęć
1. Powitanie uczestników zajęć.
2. Pogadanka na temat bezpieczeństwa na drodze.
- Jak bezpiecznie przechodzimy przez jezdnię?
- Którą stroną chodnika chodzimy?
- Którą stroną jezdni chodzimy, gdy nie ma chodnika?
3. Nauka na pamięć wiersza, który pomoże w bezpiecznym przejściu przez jezdnię.
- Gdy zamierzasz przejść ulicę,
- Musisz poznać tajemnicę.
- Na chodniku przystań bokiem,
- Spójrz na lewo bystrym wzrokiem,
- Skieruj w prawo wzrok sokoli,
- Znów na lewo spójrz powoli.
- Jezdnia wolna, więc swobodnie
- Mogą przez nią przejść przechodnie.
4. Zapoznanie ze znakami drogowymi.
- Jakie mamy grupy znaków drogowych?
- Jaką funkcję pełnią na drodze znaki drogowe?
- Jakie znaki drogowe są najczęciej spotykane?
- Zapoznanie z mniej znanymi znakami drogowymi.
5. Zabawa ruchowa "Uliczne sygnały".
Dzieci zamieniają się w samochody i jeżdżą po całej sali. Prowadzący ma dwa kółka: zielone i czerwone. Gdy podniesie w górę sygnał czerwony, samochody zatrzymują się, gdy podniesie sygnał zielony mogą jechać.
6. Podanie tematu pracy plastycznej, omówienie techniki.
7. Praca plastyczna.
- Zajęcie miejsca przy swoim stanowisku pracy.
- Rozdanie materiałów do pracy.
- Wybór znaku, który dziecko będzie wykonywało.
- Ustalenie kolejności wykonywanych czynności.
- Odrysowywanie kształtu wybranego znaku od wcześniej przygotowanego szablonu, malowanie znaku.
- Łączenie poszczególnych elementów.
- Prezentacja prac.
- Sprzątanie stanowisk pracy.
6. Zakończenie zajęć podziękowanie za udział.
mgr Ewa Kozioł