Temat: Kosmita w oczach dziecka - wykonanie postaci ufoludka z materiałów wtórnych.
Czas: 60 min
Uczestnicy: dzieci z klas I-III
Cele: Po zakończeniu zajęć uczeń:
- zna pojęcie Układu Słonecznego
- potrafi wymienić planety Układu Słonecznego
- umie pracować w grupie
- rozwija wyobraźnię twórczą
- umie wykonać postać kosmity
- zna sposoby wykorzystania elementów odpadowych wykonanych z tworzyw sztucznych i naturalnych
Metody: zabawa, pokaz, działalności praktycznej, pogadanka heurystyczna, ćwiczenia z wykorzystaniem technik dramy
Formy organizacyjne: zbiorowa, indywidualna, grupowa
Technika: tworzenie kompozycji przestrzennej z materiałów wtórnych (plastikowych butelek, nakrętek itp.)
Materiały i narzędzia: materiały wtórne (plastikowe kubeczki i butelki, kapsle, nakrętki, guziki, słomki, folia aluminiowa), papier kolorowy, plastelina, wełna, klej, nożyczki
środki dydaktyczne: albumy pt. " Planety i księyce", " Gwiazdy", plansza Układu Słonecznego
Przebieg zajęć
- Podanie tematu zajęć.
- Rozmowa z dziećmi na temat Układu Słonecznego. Wprowadzenie pojęcia Układu Słonecznego i nazw planet wchodzących w jego skład.
Układ Słoneczny to zespół ciał niebieskich (np. planet) poruszających się razem w przestrzeni międzygwiezdnej wokół Słońca. W skład Układu Słonecznego wchodzi 9 planet: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun, Pluton. - "Budowanie z dzieci" modelu Układu Słonecznego.
- Wspólne zastanawianie się i próba odpowiedzi na pytanie "Czy istnieje życie na innych planetach?"
- Dzieci stoją w kole. Każdy z uczestników zabawy prezentuje sposób poruszania się kosmity, pozostali naśladują go.
- Losowanie karteczek z numerami stolika.
- Praca w grupach. Pocztą lotniczą dociera do dzieci zaszyfrowana wiadomość. Zadaniem poszczególnych grup jest wspólne, głośne odczytanie wiadomości ze zwróceniem uwagi na wymawianie poszczególnych głosek.
- Rzjeszsterzm Czmarczsjanirzneszm.
- Czjestrzemcz Szwenczusjanirznem .
- Szjesterzm z szplaszneczty Czuraszn.
- Rzjesteczm z czplacznety Szpluszton.
- Następnie dzieci rozszyfrowują wiadomość poprzez wykreślenie wszystkich dwuznaków. Rozwiązaniem jest nazwa miejsca skąd pochodzi ufoludek, którego będą wykonywać na zajęciach.
- Jestem Marsjaninem.
- Jestem Wenusjaninem.
- Jestem z planety Uran.
- Jestem z planety Pluton.
- Przedstawienie tematu pracy. Pokaz pracy wzorcowej. Wyjaśnienie techniki.
- Indywidualna praca dzieci.
- Porządkowanie miejsca pracy.
- Wystawa prac.
- Zakończenie zajęć, podziękowanie uczestnikom.
Opracowała:
mgr Ewa Kozioł