O szkole
Dwunastka zaprasza
Zapraszamy do obejrzenia filmu „Dwunastka zaprasza”
„Wszystko na co patrzysz może stać się bajką, ze wszystkiego czego dotkniesz możesz wydobyć historię”
H. Ch. Andersen
2 kwietnia to data szczególna dla wszystkich miłośników książek. To właśnie tego dnia, w rocznicę urodzin wielkiego duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena, odbywa się Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. To szczególne święto zostało ustanowione w 1967 roku przez Międzynarodową Izbę ds. Książek dla Młodych Ludzi (IBBY).
Najważniejszym celem Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci jest promocja mądrych i wartych czytania książek - oraz zachęcanie najmłodszych do sięgania po nie. Pomysłodawczynią tego święta była Jella Lepman, założycielka IBBY.
Od samego początku idea Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci była naprawdę międzynarodowa. Święto to co roku bowiem wędruje do innego kraju, który na ten rok staje się jego gospodarzem i ambasadorem. W tym roku gospodarzem jest Japonia, zaś Polska była nim w 1980 roku.
W naszej szkole uczciliśmy ten dzień w piątek, tj. 11.04.br., we współpracy z p. Moniką Borkowską i jej klasą 2c, organizując szereg działań:
- Wystawa prac plastycznych i literackich na temat „Mój ulubiony baśniowy bohater”. Warto zaznaczyć, że ciekawe prace literackie przygotowali uczniowie klasy 3c i 3a, zaś autorami pięknych prac plastycznych są uczniowie klasy 2c i 3a.
- Wystawa upamiętniająca twórczość Hansa Christiana Andersena.
- Przedstawienie przybliżające życie i twórczość baśniopisarza zorganizowane przez uczniów klasy 2c.
- Zajęcia mające na celu zainteresowanie dzieci baśniami, podczas których uczestnicy odgadywali zagadki, rozpoznawali tytuły baśni po wysłuchanym fragmencie, zaś na podstawie ilustracji musieli wykazać się znajomością baśni. Aby uatrakcyjnić spotkanie dzieci, na podstawie wylosowanego ze skrzynki rekwizytu odgadywały tytuły baśni. Kolejnym ciekawym zadaniem była zabawa w skojarzenia, polegająca na przedstawieniu haseł, na podstawie których dzieci przyporządkowywały do nich właściwe tytuły. Wisienką na torcie była zabawa w „Kopciuszka”. Dzieci podzielone na zespoły rywalizowały między sobą rozdzielając orzechy, fasolę i soczewicę. Było przy tym mnóstwo emocji, śmiechu i dobrej zabawy. Uczestnicy świetnie wywiązali się ze swoich zadań.
Również świetlica włączyła się do obchodów tego święta. Dzieci zrobiły śliczne zakładki do książek oraz piękne prace plastyczne wykonane pastelami. Dowiedziały się również, jak powstaje książka.
Można uznać, że tegoroczne obchody Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci były owocne. Poprzez zabawę w miłej atmosferze, uczniowie przybliżyli sobie życiorys i twórczość wybitnego baśniopisarza H. Ch. Andersena, który jest świadectwem na to, że MARZENIA, DZIĘKI CIĘŻKIEJ PRACY, MIMO LICZNYCH TRUDNOŚCI, MOŻNA ZREALIZOWAĆ!
Mówił: „Nic nie jest zbyt wysoko, aby nie móc tego osiągnąć. Należy tylko wspinać się z uwagą i pewnością".
Agata Zdankowska, Aneta Gomza
Kontynuując cykl podróżniczy z książką, biblioteka przeprowadziła lekcje biblioteczne o Wietnamie, na podstawie książki „Wietnam dla dociekliwych” Tôn Vân Anh i Moniki Utnik- Strugały. Podróż rozpoczęliśmy od umiejscowienia Wietnamu na mapie politycznej świata i atlasach geograficznych, wyszukując także jego sąsiadów - Laos i Kambodżę. Podczas zajęć czwartoklasiści poznali Wietnam jako niezwykłe państwo, które ma do zaoferowania unikatową kulturę i tradycje, od wieków tworzoną przez dziesiątki grup etnicznych. Szczególny nacisk położyliśmy na sposób odżywiania Azjatów, który jest bardzo korzystny w kontekście długowieczności. Lekcja została uatrakcyjniona ciekawymi informacjami z różnych dziedzin życia. Mamy nadzieję, że spotkanie zainspiruje do dalszego odkrywania świata. Koniecznie z książką!!!
Książka uczy, bawi, wzrusza, uprzyjemnia czas, pozwala marzyć... Jako alternatywę dla smutnej i brzydkiej lutowej pogody, nasza biblioteka zaoferowała czytelnikom ciekawą propozycję – podróż z książką przez świat. Prowadziła nas przez tę wędrówkę wspaniała pozycja „Man Zou. Chiny dla dociekliwych”. Podróżowaliśmy wraz z uczniami klasy 2c,4a, 5b oraz grupą świetlicową. Dowiedzieliśmy się bardzo ciekawych rzeczy o Chinach, często zaskakujących i zabawnych. Przybliżyliśmy sobie tę kulturę, zwyczaje, kolory i smaki. Poruszyliśmy także temat długowieczności Azjatów w kontekście zdrowego stylu życia i dbałości o swój dobrostan. Szczególnie widoczne jest to w ich diecie, dbałości o równowagę pomiędzy pracą umysłową a wysiłkiem fizycznym. Zwróciliśmy także uwagę na ciekawe pismo chińskie, które dla Europejczyka jest trudne do opanowania. Nasi uczniowie podjęli się próby napisania kilku znaków chińskich, co wyszło im znakomicie. Docenili tym samym pisanie w naszym języku. Jedliśmy pałeczkami, co też było nie lada atrakcją. Nasza podróż była wzbogacona ciekawostkami z książki, dzięki czemu mogliśmy lepiej zrozumieć egzotyczny dla nas świat. Doceniliśmy rolę przewodników turystycznych, albumów i atlasów, które często są wstępem do prawdziwych podróży. Zachęcają nas one do realizacji marzeń podróżniczych, inspirują do ich spełniania. W naszej bibliotece szkolnej posiadamy kilka pozycji krajoznawczych z serii „dla dociekliwych”, więc mamy nadzieję, że następne książkowe podróże przed nami. A może ktoś chce rozpocząć wędrówkę już dziś? Bo każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku.
Serdecznie zapraszamy, Biblioteka szkolna.
W ramach tegorocznej odsłony akcji „Mała książka – wielki człowiek”, organizowanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Instytut Książki, uczniowie klas pierwszych otrzymali książkę pt. „Wnuczka antykwariusza” autorstwa Justyny Bednarek. Opowiadanie zabiera najmłodszych czytelników w podróż do przeszłości i pokazuje, jak ważne jest odkrywanie rodzinnych korzeni. Do książki dołączony jest przewodnik dla rodziców zatytułowany „Kochasz? Czytaj razem z dzieckiem!”Podkreśla i wskazuje rolę rodziców, jako przewodników i towarzyszy po świecie literatury.
Tegorocznej kampanii towarzyszy hasło: „Zależy Ci na rozwoju swojego dziecka? Podaruj mu miłość do książek”. Jej celem jest promowane czytelnictwa, ze szczególnym wskazaniem na wspólne czytanie, które zbliża, łączy, rozwija i korzystnie wpływa zarówno na dzieci jak i starszych. Podczas zajęć przypomnieliśmy sobie te ważne aspekty. Wisienką na torcie był występ uczniów z klasy Ic, którzy zaśpiewali i zatańczyli klimatyczny utwór o tematyce zimowej. Dzięki temu biblioteka stała się też sceną do zaprezentowania swojej twórczości.
Agata Zdankowska, Aneta Gomza
Boże Narodzenie to wyjątkowy czas, kiedy serca ludzi wypełniają się radością, nadzieją i miłością. W Polsce, tradycje związane z tą ważną uroczystością są głęboko zakorzenione w historii i kulturze. Na przestrzeni czasów zmieniały się one i ewoluowały. Przybliżyliśmy to wszystko uczniom podczas lekcji bibliotecznych, odbywających się w ostatnim tygodniu przedświątecznym. Uczniowie z zainteresowaniem słuchali jak wyglądały obchody Świąt dawniej, jak dekorowano domy, co jadano, jak wyglądał stół wigilijny i jakie wierzenia temu towarzyszyły. Porównaliśmy to z dzisiejszymi obchodami i atmosferą.
Omówiliśmy symbole świąteczne takie jak choinka, jemioła, dekoracje świąteczne. Podkreśliliśmy ogromną wagę Wieczerzy Wigilijnej, zwracając uwagę na jej charakter historyczny, jak i dzisiejszy wygląd. Podzieliliśmy się wiedzą na temat potraw wigilijnych w różnych domach, co było także okazją do wzbogacenia wiedzy kulinarnej o potrawach przyrządzanych na tę wyjątkową kolację. Sianko pod obrusem, dodatkowe miejsce przy stole, dzielenie się opłatkiem a także bliskość i rodzinna atmosfera zostały przez nas wszystkich podkreślone jako wartości i tradycje, które warto pielęgnować, celebrować i cieszyć się nimi. Ważnym edukacyjnym aspektem lekcji było zwrócenie uwagi na dzielenie się dobrem z innymi. Zwróciliśmy uwagę na niemarnowanie jedzenia, dzielenie się nadmiarowym prowiantem z ludźmi w trudniejszej sytuacji materialnej. Wskazaliśmy miejsca, gdzie można zanieść potrawy, które dla nas są nadwyżką, a dla innych, często jedynym świątecznym daniem.
Rozmowa na temat zwyczajów związanych ze Świętami była okraszona zabawami, które dodatkowo uatrakcyjniły lekcje. Uczniowie rozwiązywali zagadki związane z tym pięknym, magicznym czasem, odpowiadali na pytania, grali w kalambury i układali frazy dotyczące Świąt z rozsypanki wyrazowej. Śpiewaliśmy też kolędy, co dodatkowo wzmocniło nasze odświętne nastroje. Lekcje te nie tylko poszerzyły wiedzę uczniów na temat tradycji, ale również miały na celu zainspirowanie ich do odkrywania piękna polskiej kultury i wzmacniania więzi rodzinnych. Wniosły radość i zrozumienie w serca młodych ludzi. Przeżyjmy ten czas najpiękniej, w poczuciu wspólnoty rodzinnej, z uśmiechem i ciepłem w sercu. Agata Zdankowska, Aneta Gomza